Isnin, 3 Disember 2012

Hadis Berkaitan Gaharu


Hadith tentang Penggunaan Gaharu


Umm Qais, anak perempuan Mihsan, saudara perempuan 'Ukasha b. Mihsan berkata: Saya melawat Rasulullah saw s.a.w. bersama-sama dengan anak lelaki saya yang belum bercerai susu pada masa itu dan dia terkencing (pada pakaian). Beginda mengarahkan dibawakan air untuk direnjiskan pada bahagian terkena kencing bayi. Umm Qais (selanjutnya) berkata: saya melawat Rasul Allah s.a.w. bersama-sama dengan anak saya dan saya telah menekan bengkak pada anak tekak (I had squeezed the swelling in the uvula), dimana beginda bersabda: Mengapa kamu meyeksa anak anda dengan menekan seperti ini? Gunakan ini al-‘ood al-hindi, kerana ia mengandungi tujuh jenis ubat-ubatan, salah satu di antaranya sebagai ubat untuk birsam (pleurisy) . Ia disapukan melalui hidung untuk bengkak anak tekak (uvula) dan dituang ke dalam bahagian mulut untuk birsam (pleurisy).   
Sahih Muslim-Rawatan dengan Bantuan  Al-‘Ood Al-Hindi ----Buku 26, Nombor 5487.

Al-Hafiz Ibn Hajar (semuga Allah merahmati nya) berkata, apabila membincangkan sabda Rasulullah s.a.w, "Anda harus menggunakan kelembak-kayu ini (al-‘ood al-hindi) kerana di dalamnya terdapat tujuh penawar "(diriwayatkan oleh Muslim (5260) dan Muslim (4103)): kelembak-kayu (al-‘ood al-hindi) adalah haruma terkenal India (Indian costmary), dan diantara manfaatnya adalah ia membantu penghadaman, membangkitkan keinginan dan membersihkan jerawat. …. Dipetik dari Fath al-Baari


Menurut hadis riwayat Imam Bukhari, Nabi Muhhamad s.a.w. bersabda; gaharu boleh merawat tujuh jenis penyakit: "bersihkan dengan kemenyan India ('Oud al-Hindi), kerana ia adalah penawar bagi 7 penyakit, untuk dihidu oleh orang yang mempunyai masalah tekak, juga dimasukkan ke dalam satu bahagian mulut untuk penderitaan oleh birsam (pleurisy)". (Sumber dari:EveryMuslim.net)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan